OK1IN

Mobilní KV vetrikál z CB

Mobilní KV anténa z 5/8 CB vertikálu

Množí se mi dotazy na konstrukci mé antény pro portable provoz na KV. Toto řešení mě napadlo při hledání vhodného typu antény pro provoz na cestách i z terénu. Na webu jsem nakonec natrefil na anténu IV3SBE. Je to kompromisní anténa pro KV pásma. 

 
Anténa Rybakov

Při zkoumání řešení jsem dostal nápad, využít pro tuto anténu starý 5/8 CB vertikál, který se mi válel na půdě.  Tato anténa má totiž jednu výhodu - je konstruována jako teleskop. Jeho délka sice není požadovaných 7,6m ale to není problém. Poslední díl je totiž ladicí, lze jej snadno vyměnit za jiný a dostat se tak na požadovanou celkovou délku.

Tak a teď konkrétní informace o přestavbě. Jediná podstatná úprava originální antény spočívá ve "vyoperování" původní přizpůsobovací cívky v patě antény. Bude potřeba výkonnější pájka, cívka i s odbočkou pro napájení jde celkem snadno odstranit. Na horní a dolní kontakty jsem připojil UNUN, který je krytý v elektroinstalační krabičce a vedou z něj dva vývody pro připojení k anténě a PL konektor. Vývody z antény jsem prostrčil původním ochranným plastem a díry okolo drátů ještě utěsnit tavným lepidlem - pro jistotu...

Detail   UnUn

 

 

 

 

 

 

 

Na vývod země jsem připojil navíc ještě kus kabelu se svorkovnicí Wago - umožňuje připojení protiváh, což se ukázalo v provozu jako velké plus. V mém případě používám až 4 dráty o stejné délce jako anténa, tj. ca 7,5m. 

Tuto sestavu úspěchem používám na SOTA vrcholech, anténa je snadno přenostitelná a nejsem odkázaný na cokoliv, kam bych musel natahovat drát. Stačí anténu přivázat "gumicukem" k čemukoliv nevodivému a je vystaráno :-)

Příchodem programu WFF se situace změnila a možnost použití auta přineslo otázku dalšího zjednodušení provozu. K řešení mě nakonec přivedl Standa OK2SPY, když dorazil na start naší cykloexpedice BCXP se svým nosičem na kola, připevněným na tažnou kouli u auta. Je to velmi chytré a hlavně jednoduché řešení! Na vrchu koule je totiž ploška o kterou se opírá utahovací šroub. Kolegové v konstrukci mi potvrdili, že to opravdu bude fungovat a tak jsem se dal do díla...

Držák   Držák zespodu   Detail držáku

Jak je vidět z fotek, řešení je opravdu velmi jednoduché. Na tento "nosič" už zbývá jen přimontovat anténu v originálním držáku a je hotovo. Spodní šroub, který vlastní anténu fixoval v držáku vůbec nepoužívám, není jej třeba. Podotýkám jen, že jsem z držáku antény to horní plastové mezikruží (izolátor) uvolnil a je "vyndavací a zas tam dací", aby se dala anténa do držáku snadno nasunou a případně z něj kdykoliv vyndat. Pokud nejsem autem, je dost nepraktické tahat držák sebou. I když...

...už jsem anténu i s "nosičem" využil na dovolené v kempu, kde bylo možnost jej připevnit na trubku vhodně tvarovaného zábradlí :-)

Anténa na autě - detail   Na autě - celek   Anténa na terase

V praxi je možné anténu s "nosičem" umístit na cokoliv, co je vodorovně a lze na tom utáhnout připevňovací šroub, případně cokoliv a je svisle, pouze s originálním držákem. Do Wago svorky (zaklapávací, s nulovou silou) připojuji dle potřeby a možností 1-4 protiváhy. Nedělal jsem zásadní výzkum jak množství protivah ovlivňuje chování antény, ale teorie o použití množství protivah u vertikální antény asi hovoří jasně. Za dost zásadní považuji také použití "cvakacích" feritů na napáječi antény k odstranění plášťových VF proudů k TRXu, i když je pro napájení použit UnUn člen. Doporučuji k prostudování výborný článek Mirka, OK2BUH na toto téma...

Tuto anténu používám s maximální spokojeností už dlouhou dobu, s 30W které běžně používám při aktivacích OKFF nebo SOTA (velmi často jedu pouze z baterií) jsem udělal řadu pěkných spojení na 40 i 20m, není vyjímkou spojení do W, JA atd...

Pokud se někdo rozhodnete do přestavby pustit, dejte i vědět, jak jste spokojeni s výsledkem. Pokud někoho napadne jakékoliv vylepšení, nenechávejte si jej pro sebe, podělte se s ostatními.