OK1IN - kdysi taky OK1UND

Satelity

Kde najít aktuální informace?

Aktuální stav na satelitním nebi je k dispozici na stránce AMSAT. Další seznam je na stránce DK3WN, kde je k dispozici přehled nejen aktuální telemetrie aktivních satelitů. Informace o aktuálních QSO na transpondérech atd. najdete TADY

Mnoho provozních informací najdete na stránce AMSATu a také na výborně zpracovaných stránkách PE0SAT. O plánovaných startech a dalším dění se včas dozvíte TADY.

Aktivní satelity s lineárními transpondéry:
AmSat

V současnosti používané zařízení

Duplexní TRX s 25W na obou (VHF i UHF) pásmech s horizontálními Yagi anténami - 16el. pro 70cm a 16el. pro 2m. Na 10m využívám KV TRX a 3el. Yagi. Žádné antény nejsou ovládané v elevaci, takže při pozici satelitu nad ca 30° jsem, co se týče signálu na satelitu, dost silně omezen - ale provozovat se to dá :-) 

S touto konfigurací ale naopak není problém pracovat ve všech dostupných SAT módech v mezních vzdálenostech, když je satelit těsně nad horizontem - nakonec spojení s N4ZQ to potvrzuje...

AO-7 QSO

Budoucnost? Amsat Phase-4

Spolupráce mezi Katarskou radioamatérskou společností, Qatar Satellite Company a AMSAT-DL vyústilo v oznámení nové kategorie radioamatérských satelitů řady Phase-4, tj. geostacionárního radioamatérskho satelitu, umístěného na palubě připravované komerční družice  Es'HailSat-2, která bude v pásmu Ku pokrývat TV signálem Afriku a Blízký východ z pozice 26° východně.

Start je ohlášen na 1 čtvrtletí 3. čtvrtletí 2017 Po havárii Falconu 9 je to zase trochu jinak:

"Der Start war ursprünglich als Primär nutzlast einer SpaceX Falcon 9 für das dritte Quartal 2017 geplant. Aufgrund der Explosion von Falcon 9 v1.2 während eines routinemäßigen Testlaufs am 1. September 2016 ist laut AMSAT-DL mit einer weiteren Verzögerung des Starts zu rechnen. Der Betreiber Quatar Satellite Company rechnet mit einem Start nicht vor 2018."

Satelit bude obsahovat dva transpondéry určené pro radioamatérské použití:

Uplink:
S-band 2.40-2.45GHz
Downlink:
X-band 10.450-10.500GHz

První transpondér bude 250 kHz široký, a bude určen pro tradiční úzkopásmové druhy provozu (SSB a CW). Druhý bude 8 MHz široký a je určen pro experimentální amatérské vysílání DVB-S2  a datové módy provozu.

Požadované parametry zařízení pozemní stanice:

X-Band Downlink:
v našich polohách parabola o průměru 60-75cm
úzkopásmový provoz - lineární vertikální polarizace
širokopásmový provoz - lineární horizontální polarizace
S-Band Uplink:
SSB, CW - ca 5W výkonu do 22.5 dBi antény, což je zhruba průměr paraboly 75cm, polarizace cirkulární - pravotočivá
DVB-S2 a širokopásmové módy - EIRP ca 53 dBW, což je zhruba 2.4m parabola a 100W výkonu, polarizace cirkulární - pravotočivá

  • Pokrytí signálem a Bandplan. čtvrtletí
Es'Hailsat-2 pokrytí Bandplan
AO-7 aneb jak to kdysi začalo...

AO-7 AO-7 pohled dovnitř...

 

Po mnoha letech neaktivity, jsem zase začal koukat po amatérských satelitech. Začalo to, když se v červnu 2002 opět, po 21 letech mlčení, zázračně probudil k životu AO-7 a zlákal mě k prvním pokusům.

Začátek byl snadný a potřebné zařízení má k dispozici většina radioamatérů na stole. Pro Uplink je potřeba jakýkoliv TRX pro 2m a Downlink RX na 10m. Po několika pokusech do toho každý přijde a pak už je snadné korigovat dopplerův posun, směrování antén atd.

Jako první je třeba si pořídit nějaký SW, který nám řekne, kdy je který satelit v dosahu. Já používám výborný Orbitron

Pro základní práci není třeba antény směrovat v elevaci. Pokud se smíříme s úniky signálu vlivem stáčení polarizace a v době, kdy je satelit nad námi, není co řešit.